Oring fkm, uszczelnienie dławnicy
Uszczelnienie jest małym urządzeniem, które znajduje się pomiędzy dwoma obiektami, które muszą być od siebie odizolowane. Zadaniem uszczelnienia jest zapobieganie wyciekom płynów i gazów. Uszczelnienia są stosowane, gdy wymagane jest oddzielenie dwóch części, które poruszają się względem siebie. Są one również wykorzystywane do zapewnienia bezpieczeństwa w urządzeniach mechanicznych, jak również urządzeniach elektrycznych.
Uszczelnienie dławnicowe o-ringowe jest rodzajem uszczelki o profilu o-ringowym.
Przeznaczone jest do hermetycznego uszczelniania połączeń i układów obrotowych w urządzeniach hydraulicznych, pompach i zaworach. W zależności od wielkości, uszczelnienie to może być wykonane z materiałów elastomerowych lub metalowych. Geometria uszczelnień o przekroju kołowym może mieć kształt dokładnego pierścienia lub pierścienia. Uszczelnienie dławnicowe typu O-ring jest stosowane w sytuacjach, gdy konieczne jest odizolowanie od siebie obracających się części z zachowaniem wysokiego stopnia niezawodności; uszczelnienie to nadaje się również do stosowania w wysokich temperaturach, do +250°C i przy ciśnieniu do 1 MPa (10 barów). Ten typ uszczelnienia nie wymaga żadnego dodatkowego smarowania, ponieważ profil o-ringu zapewnia wystarczającą siłę tarcia.
O-ring FKM
Oring FKM jest rodzajem gumowej uszczelki stawowej, która jest wykonana z materiału FKM i ma cechy doskonałej odporności na korozję chemiczną, dobrą sprężystość, odporność na wysokie temperatury, elastyczność w niskich temperaturach. Jest on szeroko stosowany we wszystkich rodzajach pomp.
O-ringi są generalnie bardziej niezawodnym wyborem dla uszczelnienia dławnicy niż uszczelnienia mechaniczne. Łatwiej jest utrzymać wymagane napięcie wstępne na O-ringu, ryzyko przecieku jest wówczas mniejsze i łatwiejszy jest montaż. Cena O-ringów może się znacznie różnić, szczególnie w przypadku małych ilości.
Uszczelnienia mechaniczne są często stosowane w układach, w których nie można tolerować wysokiego spadku ciśnienia, np. w urządzeniach ruchomych lub tam, gdzie istnieje duża różnica temperatur pomiędzy uszczelnianym medium a otaczającą atmosferą. Uszczelnienie dławnicy musi również być w stanie pracować bezobsługowo przez wiele lat bez awarii. Warunki te są zwykle spełnione poprzez zastosowanie uszczelnień mechanicznych z grafitowymi lub metalowymi powierzchniami czołowymi z ceramiką lub elastomerami.
Najbardziej powszechnym materiałem, z którego wykonuje się o-ringi jest kauczuk syntetyczny, pokryty specjalną warstwą zwiększającą przyczepność do powierzchni metalowych. Warstwa ta może być miękka (kauczuk naturalny), twarda (kauczuk nitrylowy) lub twarda (uretan). W karcie katalogowej każdego materiału znajduje się tabela, w której wyszczególnione są wszystkie jego parametry fizyczne: twardość, wydłużenie przy zerwaniu, odporność na ściskanie, pełzanie pod obciążeniem itd. Parametry te określają, czy dany materiał może być użyty do określonych zastosowań.